15.01.2013

Siste dagene fra Gran Canaria

P julaften, alts den 24. desember. Dro jeg og pappa p jeep&kamel safari! Vi tok frst texi til plassen vi skulle mte opp. Deretter ble vi plassert utover i forskjellige jeeper/safari biler, s dro vi avsted til frste stoppeplass som var kamelsafari. Vi ble kanskje litt snytt, for det var ikke kameler vi skulle sitte p p. Det var drumedarer, men de er nesten helt like so I didn't care!

Selve sittepkamelsafari greierne, var ikke noe srlig skryte av.. Det var 10-15 minutter ging inn i "rkenen" og tilbake, ikke noe spesielt med det. Men det var gy f prvd det ut iallfall! Etter at vi hadde kommet tilbake og var ferdig med kamel gingen, fikk vi g inn i ett lukket omrde hvor vi fikk se baby drumedarer. De var ikke akkurat sm, men de var mye mindre enn de som var voksne!

Etter at vi fikk sett det som var der, dro vi av sted for se og lre mer om kulturen og omrde de har p Gran canaria. Alts den delen av safarien hvor vi kjrte rundt med jeepene.

Lederen vres! Tror ikke at turen hadde vrt noe gy uten han, det var i grunn han som laget all "morroa".

Etter at vi hadde kjrt et stykke, stoppet vi p en utkikksplass. Hvor vi fikk litt info om kriger som hadde skjedd i dalene som vi kunne se, og litt info om hvor neste stoppe sted skulle vre.

Lederen filmet ogs en god del av turen, slik at vi kunne kjpe filmen nr turen var ferdig.

Pappa og den skandinaviske tolken

Under alle de stenene som er rdaktig, ligger det maaaange skjeletter etter en av krigene som var mellom de som bodde p yen og de som ville ta over yen.

Neste stoppested var p en kamelpark, hvor vi fikk se enda mer dyr og fikk spist lunsj/middag.

Det var ogs en av kamelene/dromedarene som likte "kysse". S for de som ville, kunne man ta en kjeks, legge den i munnen og bye seg frem slik at den "kysset" deg. Jeg mtte selvflgelig prve dette, og siden pappa ikke klarte ta bilde av det frste gangen ble det til at jeg gjor det to ganger! What a lovestory, hahah.

Etter at vi hadde spist sett oss om p plassen, dro vi til siste stoppe sted. Det var en st liten by, midt oppe i fjellene.

Mennene fikk ogs prve seg p vaske klr! Eller rettere sagt underty.

Bakeriet de hadde i den lille byen

Etter at vi hadde sett oss rundt og var ferdig, var det bare komme seg hjemover igjen! Da vi kom tilbake til hotellet, tok pappa en dusj mens jeg prvde forgjeves komme meg p internettet. M si at internettet de hadde p hotellet var f magesr av, som pappa sa hundre ganger i lpet av oppholdet. Hahahah! Men oppdaget etterhvert at det ble mye bedre om man satt ute p verandaen eller i lobbyen, inne p selve hotellrommet var det bare elendig.

Etter at bde jeg og pappa hadde dusjet og tatt oss en dupp (hah duppet gjor jeg etterhvergang vi kom hjem fra en etteller annet!), gikk vi ut p uteomrdet p hotellet hvor pappa tok seg en bad. Jeg hadde jo nettopp dusjet s jeg orket ikke bade, s jeg satt heller solet meg og tok litt bilder.

Etter at pappa hadde badet ferdig og sola hadde nesten gtt helt ned, dro vi tilbake til hotellrommet hvor jeg sovnet mens pappa dusjet. Litt senere p kvelden dro vi ut til baren de hadde p hotellet hvor jeg bestilte en av de gooode jordbr smoothiene! Den var utroolig god, anbefales virkelig♥

Det var alts min julaften! Det ble en ganske gy og spennende dag. Og kamel&jeep safari var vell ganske en av de gyeste tingene vi gjor under hele oppholdet. Men det hadde nok ikke blitt s gy om vi ikke hadde hatt den lederen som vi hadde, han fant p masse tull gjennom hele turen og uten han hadde det nok blitt ganske s kjedelig.

25.desember
Dagen etterp var det helikoptertur som sto p planen. S da ble vi hentet p hotellet, deretter dro vi innom noen andre hotell fr vi ble kjrt til flyplassen. Siden pappa hadde flyd helikopter fr, var det bare jeg som skulle fly av oss. I tillegg til meg var det to svensker og to fra (?) en eller annen plass (haha).

Piloten

Selve helikopterturen var ganske spennende og gy! Vi fikk se store deler av yen og diverse monumenter som var spesielle, vi fly ogs over plasser hvor vi kunne se hvor urbefolkningen bodde eller huleboerne. For de som opprinnelig levde p yen, laget seg huler i fjellene som de bor i. Det er ikke s mange av dem igjen, men vi fikk se noen av de!

Siden helikopterturen ikke tok hele dagen, dro vi ned p stranden som l 15 minutter g tur fra hotellet. Siden det var 1.juledag forventet vi ikke at butikkene skulle vre pne, men det var tydeligvis ingen hindring. For det var stortsett alle butikkene langs stranden/promaden som var pne. S dermed ble selvflgelig jeg fristet til dra innom s mange av butikkene som mulig, s brukte i grunn nesten all tiden nede med stranden til se i butikker. Heheh!

Nesten alle plassene vi var hengte det slike hengelser. Noen av de var risset inn med datoer og navn, mens andre ikke sto noe p, s ogs mange plasser hvor de solgte slike lser. Tydeligvis en trend for mange ektepar/kjrester osv henge slike hengelser overalt.

Senere p kvelden var del galla-julemiddag p hotellet. S etter at vi hadde kommet tilbake til hotellet og jeg hadde ftt sovet litt, dro vi ned til spisesalen hvor vi fikk masse god mat!

Her er det vi fikk servert! Husker ikke hva noe av det var.. Det var noe med kamskjell(?) til forrett skampi som nr 2, (?) som hovedrett og noe sjokolade greier til dessert.

Og nr vi var ferdige med spise fikk alle damene roser!!

26.desember:
Vi spiste frst frokost som alle de andre dagene, deretter dro vi ned igjen til stranden for se litt mer og for g langs sanndynene/rkenen.

Vi gikk helt fra Maspalomas stranden til Playa del Ingles, tok vell oss 1-2 timer eller noe. Langs stranden/rkenen var strandlinjen delt opp i forskjellige omrder. En del var for ordinre folk, en del for nudister og en del for homser. S mens vi fikk langs hele stranden fikk vi bde se nakne folk og gutter/jenter som kysset og hang hverandre, og s gy som han pappa hadde det tok han en del snik bilder av nudistene mens vi gikk. M vell innrmme at jeg tok ett eller to bilder selv, hehe. Men pappa var vrst!

her er ett at bildene pappa tok!

Etter at vi hadde kommet oss bort til Playa del ingles, gikk vi litt rundt i de butikkene (+stoppet en liten stund p en resturant for en drikke pause) de hadde i omrdet fr vi dro til en shoppingssenter som l like ved. Siden dette var siste shopping dag som pappa sa, mtte jeg selvflgelig utnytte det med se i butikker. Men de har ikke akkurat noe srlig med ordentlige butikker, alt gikk for det meste i "boder" hvor de solgte falske og ting som var drlig laget (utenom omrdet/stranden med Maspalomas hvor de hadde en god del merke butikker, men s klart de var ikke akkurat billige). Men jeg fikk kjpt noen smtterier, som en genser (siden jeg var kald), noen mobildeksler, og noen smting som var feriegaver.Jeg fikk ogs tatt i bruk mine prute skills! Prutet ned til ca halve prisen p nesten alle tingene jeg kjpte!

Skille fikk jeg ogs!!

27. desember
Pappa ville ned igjen til stranden som vi var p dagen fr, noe jeg ikke orket ettersom at vi allerede hadde vrt der to dager p rad. S jeg ville heller ligge sole meg med bassenget p hotellet. S mens pappa var borte solet/badet jeg meg stort sett hele tiden, utenom de par ganger jeg gikk bort p butikken for kjpe meg is og litt mat.

Her er ogs det jeg mente med at hotellet Maspalomas princess og det andre hotellet ligger inni hverandre i en slags hestesko! Ikke akkurat en hestesko, kanskje heller en w.

Senere p dagen da pappa kom tilbake, solet og badet han seg litt han ogs. Mens jeg satt tok bilder kom ogs en som jeg hadde s hvidt snakket med litt tidligere i uken forbi. Han het Richard og reiste til Gran Canaria med moren sin. Og ettersom at vi begge ikke hadde stort gjr p ble det til at vi gikk litt rundt p hotellet fr vi endte opp med spille biljard. Jeg som er helt elendigp biljard og s hvidt traff kulene, VANT FAKTSIK! Vi spilte 2 runder, og gjett hvem som vant begge da!! JEG! Hahah. Klarer egentlig enda ikke tro at jeg som s hvidt traff kulene klarte vinne over en som faktisk var ganske god! Jeg hadde vell bare flaks! Etter at vi hadde spilt de to rundene mtte Richard g ettersom at han skulle spise, og i grunn mtte vell jeg ogs det. Det var jo siste dagen s da mtte vi ha en siste middag ogs. S dermed dro jeg og pappa til en resturant som l rett utenfor hotellet. Senere etter at vi hadde spist, dro vi tilbake til hotelletrommet for pakke osv ettersom at vi skulle reise hjem igjen dagen etterp. Siden vi skulle ta bussen til flyplassen klokken 5.30 om morgenen, orket ikke jeg legge meg tidelig s jeg bestemte meg heller for dgne. Planen var i grunn sitte i lobbyen med pcen ettersom at internettet var bedre der. Men det ble heller til at jeg mtte Richard og noen til jeg hadde blitt kjent med tidligere i uken. Vi gjor ikke annet enn snakke og bare chille resten av kvelden/natten, fr jeg mtte tilbake til hotellrommet for pakke ferdig kofferten.

28.desember - hjemreise

Jeg hadde s og si dgnet da vi mtte sjekke oss ut av hotellet, s jeg s alts ikke ut! Hahah fugleskremselet p vei! S p bussen p vei til flyplassen sovnet jeg i noen minuttet, det samme gjor jeg da vi ventet p sjekke inn bagasjen vres. Siden det var mange som skulle ta samme fly som oss, var ken til sjekke inn bagasjen laaaang, s da satt jeg meg heller ned p en benk og lot pappa holde plass i ken mens jeg sov/halvsov. Da vi endelig kom oss gjennom innsjekkingen var det bare komme oss gjennom sikkerhetskontrollen fr vi fikk handlet inn litt godteri p tax freen, s var det bare vente p flyet.

Flyet kom og jeg satt helt med vinduet s for meg var det ganske enkelt sove. S da flyet endelig var i luften sovnet jeg over det lille bordet man kan dra ned fra setet forran. S for meg gikk flyturen ganske fort!

Det var s kaldt i Norge at det ble frost p ruten.

Da vi endelig landet i Molde kom det ikke som noe sjokk at det var piss kaldt ute! S da var det bare pakke seg inn i teppe mens vi kjrte hjemover. Blh savner varme og deilige Gran Canaria!

24.12.2012

Relaxing at the hotel

Internettet bruker s enormt med tid, s jeg rakk ikke blogge om hva jeg gjor i gr fr det sluttet fungere (s det kommer heller n)..

I gr brukte vi stortsett hele dagen p sole oss, spise, bade og bare slappe av p hotellet, i hp om bli brune. Haha! Fikk s vidt et lite skille men det var bare s vidt. Hper p bli brunere i lpet av uken!

P hotellet har de ogs ett lite omrde med diverse massasje. Og der gikk det ann prve ut det ha bena nedi en tank med fisker, som spiste dde hudceller fra bena. Jeg har alltid hatt lyst til det s da bare mtte jeg prve det ut!

Helt i begynnelsen kilte det helt sykt mye, men etter hvert ble det bare behagelig og deilig! Man kan sammenligne det med ha bena opp i en tank med boblende vann.

Etter at solen begynte sige bort, gikk vi inn p hotellrommet hvor jeg tok en dusj og sovnet (haha, typisk meg..). Senere p kvelden dro vi til en "pub" de har her p hotellet, der fikk jeg en utrolig god smoothie drink med jordbr smak (det er den du kan se p det ene bilde over, i kollasjen) . Naaaamm!

24.12.2012

Yesterday

Internettet p hotellet er utrolig drlig!Det er s vidt jeg klarer komme meg inn, og nr jeg frst klarer det gr det utrolig sakte..

Men i alle fall, i gr hadde vi en slags "bli kjent" dag. Vi gikk rundt i omrdet og sjekket ut hva som var her. Ble til at vi gikk litt frem og tilbake, men vi ble i sfall bedre kjent med omrdet!

Hotellet har pyntet til jul!

Hotellet er utrolig stort og fint! Hotellet er laget i en slags hestesko lignenes form, hvor det er to hoteller som ligger inni hverandre. Det er litt vanskelig forklare det.. Men det er to prinsess hotell som er satt sammen, og det er mulig g frem og tilbake mellom hotellene s mye man vil (de deler ogs uteplassen, matsalen osv). N husker ikke jeg helt hva det andre hotellet het, men det er helt likt det hotellet vi bor p, bare at det er speilvendt i forhold.

Internett surfing..

Vi har ogs bestilt kamel safari til julaften (alts i morgen), og da skal vi mte opp p Holiday World (en fornyelsespark). S ettersom at vi brukte dagen p bli kjent med omrdet, gikk vi et tur for finne det.

Da vi kom til fornyelsesparken var selve parken stengt, men vi fikk i alle fall sett den. Etter det tok vi turen videre for finne et marked som skulle ligge i omrdet. Vi spurte en dame om hvor det var, men hun trodde sikkert vi mente supermarked eller noe snt for hun viste oss feil vei.

Vi kom frem til en shopping senter som skulle renoveres, s det var bare 2-3 butikker igjen. Men vi fant uansett noe kjpe! Vi fant en liten butikk med en mann som var villig til selge mest mulig, s det ble en del mer enn planlagt. Men vi trengte det nok sikkert.

Etter litt shopping p senteret, gikk vi videre for finne det markedet. Da vi endelig fant det var det selvflgelig ferdig.. S dermed gikk vi bare ned igjen til shopping senteret vi hadde vrt p, for spise middag.

Etter en del ging frem og tilbake klarte selvflgelig jeg f blemmer her og der p bena. S etter vi hadde spist tok vi taxi tilbake til hotellet.

Kjpte dette da vi var shoppet! Fikk Ray-Ban solbrillene i julegave av pappa.

Vi hadde ikke noen spesielle planer for denne dagen, s vi gikk tilbake p hotellrommet og sovnet begge to. Jeg sov en del timer lenger, men det var vell fordi jeg var s utslitt av dagen, haha

22.12.2012

Akkurat ankommet hotellet

Hei!
Etter nesten en 2 timers forsinkelse, kom vi oss endelig ombord p flyet. Flyturen varte nesten 6 timer, fr vi endelig landet i varme Gran Canaria! Ahaa hvor deilig det er med varme i forhold til iskalde Norge!

Vi hentet bagasjen vres og fant frem til bussen som vi skulle ta videre til hotellet vi skulle bo p. Fr vi kom frem til vres hotell mtte vi innom en del andre, ettersom at det var andre p bussen som skulle p andre hotell. Men jeg m si at ut i fra utseende, var det hotellet vi skulle sove p best! N har vi ikke ftt sett oss rundt p hotellet ettersom at vi begge er utrolig trtt og slitene etter turen. Men frste inntrykket er bra s langt!

Kart over yen

Det er pyntet til jul overalt!
Rommet vres:

Badet:

Skal opp tidelig i morgen s vi rekker frokost s jeg m vell bare si god natt, og kos dere med juleferie!

21.12.2012

Sitter p flyplassen

Selvflgelig klarte jeg bli syk p onsdagen, slik at jeg har ikke gjort annet enn sove. S jeg har heller ikke ftt gjort alt jeg skulle... Men jeg klarte heldigvis bli ferdig med pakke, og fikk kommet oss avsted til flyplassen i tide (s hvidt). S n sitter vi p flyplassen i Molde venter p at flyet skal komme, det er vell 1 og en halv time til det drar, s vi har god tid enda! Jeg tror vi er fremme i Gran Canaria rundt klokka 9 i kveld, s vi fr ikke gjort noe i dag annet enn checke inn p hotellet og kanskje sett oss litt rundt i omrdet.

18.12.2012

Spontan tur til Gran Canaria

I r skal mamma jobbe hele julen og broren min skal vr i militret, s dermed ble det til at jeg og faren min blir alene denne julen. Siden faren min hverken orker ha juletre eller pynte til jul, regnet jeg med at det kom til en ganske s kjedelig jul! Men i siste liten fikk jeg viljen min, og vi ble enig om reise til Gran Canaria senest i gr ettermiddag. Vigra (flyplassen i lesund) ble fullbokket i forrigrs, og dermed var eneste utvei gjennom Molde (siden pappa ikke vil reise igjennom Oslo), og med bare 3 plasser igjen p flyet FIKK VI PLASS! Det var i grunn ikke planlagt reise bort n i julen, ble mer planlagt p sparket. Hva er vell ikke bedre enn en spontan tur til Gran Canaria, feire jul der (?).

Vi reiser til Molde og videre til Maspalomas n fredag! Dette blir andre gangen jeg er i syden siden jeg var 8 r gammel, s jeg gleder meg syyykt mye!Vi skal vr p et Blue Starhotellsom heter "Maspalomas Princess" og er ett av de fineste hotellene der nede! De pusset opp tidligst i r, og er veldig fint og moderne. Det ligger ca1,5 km fra stranden, sentrum og shoppingen s det ligger ganske s sentralt!

Slik ser det ut:

Bassenget har en egen sandstrand langs kanten!

Her ser dere sandstranden langs bassengkanten!

Om meg

Frida Karoline

Hei! Mitt navn er Frida Karoline. Her p bloggen min vil du kunne lese om hverdagen min, sykdommen min, tanker og ting som ellers faller meg inn. For kontakt: fridakl@gmail.com