fridakaroline

Siste dagene fra Gran Canaria

• Publisert: 15.01.2013, 13:00
  • Kategori: Gran Canaria - Julen 2012

• På julaften, altså den 24. desember. Dro jeg og pappa på jeep&kamel safari! Vi tok først texi til plassen vi skulle møte opp. Deretter ble vi plassert utover i forskjellige jeeper/safari biler, så dro vi avsted til første stoppeplass som var kamelsafari. Vi ble kanskje litt snytt, for det var ikke kameler vi skulle sitte på på. Det var drumedarer, men de er nesten helt like so I didn't care!

Selve sittepåkamelsafari greierne, var ikke noe særlig å skryte av.. Det var 10-15 minutter gåing inn i "ørkenen" og tilbake, ikke noe spesielt med det. Men det var gøy å få prøvd det ut iallfall! Etter at vi hadde kommet tilbake og var ferdig med kamel gåingen, fikk vi gå inn i ett lukket område hvor vi fikk se baby drumedarer. De var ikke akkurat små, men de var mye mindre enn de som var voksne!

Etter at vi fikk sett det som var der, dro vi av sted for å se og lære mer om kulturen og område de har på Gran canaria. Altså den delen av safarien hvor vi kjørte rundt med jeepene.

Lederen våres! Tror ikke at turen hadde vært noe gøy uten han, det var i grunn han som laget all "morroa".

Etter at vi hadde kjørt et stykke, stoppet vi på en utkikksplass. Hvor vi fikk litt info om kriger som hadde skjedd i dalene som vi kunne se, og litt info om hvor neste stoppe sted skulle være.

Lederen filmet også en god del av turen, slik at vi kunne kjøpe filmen når turen var ferdig.

Pappa og den skandinaviske tolken

Under alle de stenene som er rødaktig, ligger det maaaange skjeletter etter en av krigene som var mellom de som bodde på øyen og de som ville ta over øyen.

Neste stoppested var på en kamelpark, hvor vi fikk se enda mer dyr og fikk spist lunsj/middag.

Det var også en av kamelene/dromedarene som likte å "kysse". Så for de som ville, kunne man ta en kjeks, legge den i munnen og bøye seg frem slik at den "kysset" deg. Jeg måtte selvfølgelig prøve dette, og siden pappa ikke klarte å ta bilde av det første gangen ble det til at jeg gjor det to ganger! What a lovestory, hahah.

Etter at vi hadde spist å sett oss om på plassen, dro vi til siste stoppe sted. Det var en søt liten by, midt oppe i fjellene.

Mennene fikk også prøve seg på å vaske klær! Eller rettere sagt undertøy.

Bakeriet de hadde i den lille byen

Etter at vi hadde sett oss rundt og var ferdig, var det bare å komme seg hjemover igjen! Da vi kom tilbake til hotellet, tok pappa en dusj mens jeg prøvde forgjeves å komme meg på internettet. Må si at internettet de hadde på hotellet var å få magesår av, som pappa sa hundre ganger i løpet av oppholdet. Hahahah! Men oppdaget etterhvert at det ble mye bedre om man satt ute på verandaen eller i lobbyen, inne på selve hotellrommet var det bare elendig.

Etter at både jeg og pappa hadde dusjet og tatt oss en dupp (hah duppet gjor jeg etter hver gang vi kom hjem fra en etteller annet!), gikk vi ut på uteområdet på hotellet hvor pappa tok seg en bad. Jeg hadde jo nettopp dusjet så jeg orket ikke å bade, så jeg satt heller å solet meg og tok litt bilder.

Etter at pappa hadde badet ferdig og sola hadde nesten gått helt ned, dro vi tilbake til hotellrommet hvor jeg sovnet mens pappa dusjet. Litt senere på kvelden dro vi ut til baren de hadde på hotellet hvor jeg bestilte en av de gooode jordbær smoothiene! Den var utroolig god, anbefales virkelig♥

Det var altså min julaften! Det ble en ganske gøy og spennende dag. Og kamel&jeep safari var vell ganske en av de gøyeste tingene vi gjor under hele oppholdet. Men det hadde nok ikke blitt så gøy om vi ikke hadde hatt den lederen som vi hadde, han fant på masse tull gjennom hele turen og uten han hadde det nok blitt ganske så kjedelig.

25.desember
    Dagen etterpå var det helikoptertur som sto på planen. Så da ble vi hentet på hotellet, deretter dro vi innom noen andre hotell før vi ble kjørt til flyplassen. Siden pappa hadde flyd helikopter før, var det bare jeg som skulle fly av oss. I tillegg til meg var det to svensker og to fra (?) en eller annen plass (haha).

Piloten

Selve helikopterturen var ganske spennende og gøy! Vi fikk se store deler av øyen og diverse monumenter som var spesielle, vi fløy også over plasser hvor vi kunne se hvor urbefolkningen bodde eller huleboerne. For de som opprinnelig levde på øyen, laget seg huler i fjellene som de bor i. Det er ikke så mange av dem igjen, men vi fikk se noen av de!

Siden helikopterturen ikke tok hele dagen, dro vi ned på stranden som lå 15 minutter gå tur fra hotellet. Siden det var 1.juledag forventet vi ikke at butikkene skulle være åpne, men det var tydeligvis ingen hindring. For det var stortsett alle butikkene langs stranden/promaden som var åpne. Så dermed ble selvfølgelig jeg fristet til å dra innom så mange av butikkene som mulig, så brukte i grunn nesten all tiden nede med stranden til å se i butikker. Heheh!

Nesten alle plassene vi var hengte det slike hengelåser. Noen av de var risset inn med datoer og navn, mens andre ikke sto noe på, så også mange plasser hvor de solgte slike låser. Tydeligvis en trend for mange ektepar/kjærester osv å henge slike hengelåser overalt.

Senere på kvelden var del galla-julemiddag på hotellet. Så etter at vi hadde kommet tilbake til hotellet og jeg hadde fått sovet litt, dro vi ned til spisesalen hvor vi fikk masse god mat!

Her er det vi fikk servert! Husker ikke hva noe av det var.. Det var noe med kamskjell(?) til forrett skampi som nr 2, (?) som hovedrett og noe sjokolade greier til dessert.

Og når vi var ferdige med å spise fikk alle damene roser!!

26.desember:
    Vi spiste først frokost som alle de andre dagene, deretter dro vi ned igjen til stranden for å se litt mer og for å gå langs sanndynene/ørkenen.

Vi gikk helt fra Maspalomas stranden til Playa del Ingles, tok vell oss 1-2 timer eller noe. Langs stranden/ørkenen var strandlinjen delt opp i forskjellige områder. En del var for ordinære folk, en del for nudister og en del for homser. Så mens vi fikk langs hele stranden fikk vi både se nakne folk og gutter/jenter som kysset og hang hverandre, og så gøy som han pappa hadde det tok han en del snik bilder av nudistene mens vi gikk. Må vell innrømme at jeg tok ett eller to bilder selv, hehe. Men pappa var værst!

her er ett at bildene pappa tok!

Etter at vi hadde kommet oss bort til Playa del ingles, gikk vi litt rundt i de butikkene (+stoppet en liten stund på en resturant for en drikke pause) de hadde i området før vi dro til en shoppingssenter som lå like ved. Siden dette var siste shopping dag som pappa sa, måtte jeg selvfølgelig utnytte det med å se i butikker. Men de har ikke akkurat noe særlig med ordentlige butikker, alt gikk for det meste i "boder" hvor de solgte falske og ting som var dårlig laget (utenom området/stranden med Maspalomas hvor de hadde en god del merke butikker, men så klart de var ikke akkurat billige). Men jeg fikk kjøpt noen småtterier, som en genser (siden jeg var kald), noen mobildeksler, og noen småting som var feriegaver. Jeg fikk også tatt i bruk mine prute skills! Prutet ned til ca halve prisen på nesten alle tingene jeg kjøpte!

Skille fikk jeg også!!

27. desember
    Pappa ville ned igjen til stranden som vi var på dagen før, noe jeg ikke orket ettersom at vi allerede hadde vært der to dager på rad. Så jeg ville heller ligge å sole meg med bassenget på hotellet. Så mens pappa var borte solet/badet jeg meg stort sett hele tiden, utenom de par ganger jeg gikk bort på butikken for å kjøpe meg is og litt mat.

Her er også det jeg mente med at hotellet Maspalomas princess og det andre hotellet ligger inni hverandre i en slags hestesko! Ikke akkurat en hestesko, kanskje heller en w.

Senere på dagen da pappa kom tilbake, solet og badet han seg litt han også. Mens jeg satt å tok bilder kom også en som jeg hadde så hvidt snakket med litt tidligere i uken forbi. Han het Richard og reiste til Gran Canaria med moren sin. Og ettersom at vi begge ikke hadde stort å gjør på ble det til at vi gikk litt rundt på hotellet før vi endte opp med å spille biljard. Jeg som er helt elendig på biljard og så hvidt traff kulene, VANT FAKTSIK! Vi spilte 2 runder, og gjett hvem som vant begge da!! JEG! Hahah. Klarer egentlig enda ikke tro at jeg som så hvidt traff kulene klarte å vinne over en som faktisk var ganske god! Jeg hadde vell bare flaks! Etter at vi hadde spilt de to rundene måtte Richard gå ettersom at han skulle spise, og i grunn måtte vell jeg også det. Det var jo siste dagen så da måtte vi ha en siste middag også. Så dermed dro jeg og pappa til en resturant som lå rett utenfor hotellet. Senere etter at vi hadde spist, dro vi tilbake til hotelletrommet for å pakke osv ettersom at vi skulle reise hjem igjen dagen etterpå. Siden vi skulle ta bussen til flyplassen klokken 5.30 om morgenen, orket ikke jeg å legge meg tidelig så jeg bestemte meg heller for å døgne. Planen var i grunn å sitte i lobbyen med pcen ettersom at internettet var bedre der. Men det ble heller til at jeg møtte Richard og noen til jeg hadde blitt kjent med tidligere i uken. Vi gjor ikke annet enn å snakke og bare chille resten av kvelden/natten, før jeg måtte tilbake til hotellrommet for å pakke ferdig kofferten.

28.desember - hjemreise

Jeg hadde så og si døgnet da vi måtte sjekke oss ut av hotellet, så jeg så altså ikke ut! Hahah fugleskremselet på vei! Så på bussen på vei til flyplassen sovnet jeg i noen minuttet, det samme gjor jeg da vi ventet på å sjekke inn bagasjen våres. Siden det var mange som skulle ta samme fly som oss, var køen til å sjekke inn bagasjen laaaang, så da satt jeg meg heller ned på en benk og lot pappa holde plass i køen mens jeg sov/halvsov. Da vi endelig kom oss gjennom innsjekkingen var det bare å komme oss gjennom sikkerhetskontrollen før vi fikk handlet inn litt godteri på tax freen, så var det bare å vente på flyet.

Flyet kom og jeg satt helt med vinduet så for meg var det ganske enkelt å sove. Så da flyet endelig var i luften sovnet jeg over det lille bordet man kan dra ned fra setet forran. Så for meg gikk flyturen ganske fort!

Det var så kaldt i Norge at det ble frost på ruten.

Da vi endelig landet i Molde kom det ikke som noe sjokk at det var piss kaldt ute! Så da var det bare å pakke seg inn i teppe mens vi kjørte hjemover. Blææh savner varme og deilige Gran Canaria!

• Publisert: 15.01.2013, 13:00
  • Relaxing at the hotel

• Publisert: 24.12.2012, 16:22
  • Kategori: Gran Canaria - Julen 2012
  • Internettet bruker så enormt med tid, så jeg rakk ikke å blogge om hva jeg gjor i går før det sluttet å fungere (så det kommer heller nå)..

I går brukte vi stortsett hele dagen på å sole oss, spise, bade og bare slappe av på hotellet, i håp om å bli brune. Haha! Fikk så vidt et lite skille men det var bare så vidt. Håper på å bli brunere i løpet av uken!

På hotellet har de også ett lite område med diverse massasje. Og der gikk det ann å prøve ut det å ha bena nedi en tank med fisker, som spiste døde hudceller fra bena. Jeg har alltid hatt lyst til det så da bare måtte jeg prøve det ut!

Helt i begynnelsen kilte det helt sykt mye, men etter hvert ble det bare behagelig og deilig! Man kan sammenligne det med å ha bena opp i en tank med boblende vann.

Etter at solen begynte å sige bort, gikk vi inn på hotellrommet hvor jeg tok en dusj og sovnet (haha, typisk meg..). Senere på kvelden dro vi til en "pub" de har her på hotellet, der fikk jeg en utrolig god smoothie drink med jordbær smak (det er den du kan se på det ene bilde over, i kollasjen) . Naaaamm!

• Publisert: 24.12.2012, 16:22
  • 2 kommentarer
  • Yesterday

• Publisert: 24.12.2012, 02:16
  • Kategori: Gran Canaria - Julen 2012
  • Internettet på hotellet er utrolig dårlig! Det er så vidt jeg klarer å komme meg inn, og når jeg først klarer det går det utrolig sakte..

Men i alle fall, i går hadde vi en slags "bli kjent" dag. Vi gikk rundt i området og sjekket ut hva som var her. Ble til at vi gikk litt frem og tilbake, men vi ble i såfall bedre kjent med området!

Hotellet har pyntet til jul!

Hotellet er utrolig stort og fint! Hotellet er laget i en slags hestesko lignenes form, hvor det er to hoteller som ligger inni hverandre. Det er litt vanskelig å forklare det.. Men det er to prinsess hotell som er satt sammen, og det er mulig å gå frem og tilbake mellom hotellene så mye man vil (de deler også uteplassen, matsalen osv). Nå husker ikke jeg helt hva det andre hotellet het, men det er helt likt det hotellet vi bor på, bare at det er speilvendt i forhold.

Internett surfing..

Vi har også bestilt kamel safari til julaften (altså i morgen), og da skal vi møte opp på Holiday World (en fornøyelsespark). Så ettersom at vi brukte dagen på å bli kjent med området, gikk vi et tur for å finne det.

Da vi kom til fornøyelsesparken var selve parken stengt, men vi fikk i alle fall sett den. Etter det tok vi turen videre for å finne et marked som skulle ligge i området. Vi spurte en dame om hvor det var, men hun trodde sikkert vi mente supermarked eller noe sånt for hun viste oss feil vei.

Vi kom frem til en shopping senter som skulle renoveres, så det var bare 2-3 butikker igjen. Men vi fant uansett noe å kjøpe! Vi fant en liten butikk med en mann som var villig til å selge mest mulig, så det ble en del mer enn planlagt. Men vi trengte det nok sikkert.

Etter litt shopping på senteret, gikk vi videre for å finne det markedet. Da vi endelig fant det var det selvfølgelig ferdig.. Så dermed gikk vi bare ned igjen til shopping senteret vi hadde vært på, for å spise middag.

Etter en del gåing frem og tilbake klarte selvfølgelig jeg å få blemmer her og der på bena. Så etter vi hadde spist tok vi taxi tilbake til hotellet.

Kjøpte dette da vi var å shoppet! Fikk Ray-Ban solbrillene i julegave av pappa.

Vi hadde ikke noen spesielle planer for denne dagen, så vi gikk tilbake på hotellrommet og sovnet begge to. Jeg sov en del timer lenger, men det var vell fordi jeg var så utslitt av dagen, haha

• Publisert: 24.12.2012, 02:16
  • Akkurat ankommet hotellet

• Publisert: 22.12.2012, 02:16
  • Hei!
    Etter nesten en 2 timers forsinkelse, kom vi oss endelig ombord på flyet. Flyturen varte nesten 6 timer, før vi endelig landet i varme Gran Canaria! Ahaa hvor deilig det er med varme i forhold til iskalde Norge!

Vi hentet bagasjen våres og fant frem til bussen som vi skulle ta videre til hotellet vi skulle bo på. Før vi kom frem til våres hotell måtte vi innom en del andre, ettersom at det var andre på bussen som skulle på andre hotell. Men jeg må si at ut i fra utseende, var det hotellet vi skulle sove på best! Nå har vi ikke fått sett oss rundt på hotellet ettersom at vi begge er utrolig trøtt og slitene etter turen. Men første inntrykket er bra så langt!

Kart over øyen

Det er pyntet til jul overalt!
    Rommet våres:

Badet:

Skal opp tidelig i morgen så vi rekker frokost så jeg må vell bare si god natt, og kos dere med juleferie!

• Publisert: 22.12.2012, 02:16
  • Sitter på flyplassen

• Publisert: 21.12.2012, 15:02
  • Kategori: Gran Canaria - Julen 2012
  • Selvfølgelig klarte jeg å bli syk på onsdagen, slik at jeg har ikke gjort annet enn å sove. Så jeg har heller ikke fått gjort alt jeg skulle... Men jeg klarte heldigvis å bli ferdig med å pakke, og fikk kommet oss avsted til flyplassen i tide (så hvidt). Så nå sitter vi på flyplassen i Molde å venter på at flyet skal komme, det er vell 1 og en halv time til det drar, så vi har god tid enda! Jeg tror vi er fremme i Gran Canaria rundt klokka 9 i kveld, så vi får ikke gjort noe i dag annet enn å checke inn på hotellet og kanskje sett oss litt rundt i området.

• Publisert: 21.12.2012, 15:02
  • 1 kommentarer
  • Spontan tur til Gran Canaria

• Publisert: 18.12.2012, 18:24
  • Kategori: Gran Canaria - Julen 2012
  • I år skal mamma jobbe hele julen og broren min skal vær i militæret, så dermed ble det til at jeg og faren min blir alene denne julen. Siden faren min hverken orker å ha juletre eller pynte til jul, regnet jeg med at det kom til en ganske så kjedelig jul! Men i siste liten fikk jeg viljen min, og vi ble enig om å reise til Gran Canaria senest i går ettermiddag. Vigra (flyplassen i Ålesund) ble fullbokket i forrigårs, og dermed var eneste utvei gjennom Molde (siden pappa ikke vil reise igjennom Oslo), og med bare 3 plasser igjen på flyet FIKK VI PLASS! Det var i grunn ikke planlagt å reise bort nå i julen, ble mer planlagt på sparket. Hva er vell ikke bedre enn en spontan tur til Gran Canaria, å feire jul der (?).

Vi reiser til Molde og videre til Maspalomas nå fredag! Dette blir andre gangen jeg er i syden siden jeg var 8 år gammel, så jeg gleder meg syyykt mye! Vi skal vær på et Blue Star hotell som heter "Maspalomas Princess" og er ett av de fineste hotellene der nede! De pusset opp tidligst i år, og er veldig fint og moderne. Det ligger ca 1,5 km fra stranden, sentrum og shoppingen så det ligger ganske så sentralt!

Slik ser det ut:

Bassenget har en egen sandstrand langs kanten!

Her ser dere sandstranden langs bassengkanten!